fredag 3. juni 2011

Virkemidler ved demonstrasjon

Det finnes mange måter å demonstrere på. Det lærer man av å bo i Spania, spesielt når man bor ved plazaen som rommer både regjeringsbygget i Katalonia og rådhuset i Barcelona. De fleste demonstrasjonene går ut på å lage så mye bråk som mulig. Bråket starter gjerne hel (et eller annet) og slutter presis hel (et eller annet). Det er mulig strategien går ut på å lage så mye bråk for et møte som holdes i regjeringsbygget, at de som holder møtet av en eller annen grunn vil skifte mening og sympatisere med de bråkendes mening. Det er nok det denne tromme- og fløytedemonstrasjonen gikk ut på (beklager at jeg ikke evner å snu videoen 90 grader mot høyre)

En annen strategi kan være å gi beng i alt som heter organisering og massedemonstrasjon, og gripe saken i egne hender, bokstavelig talt. Det er hvertfall det denne gamle damen har gjort. Foran regjeringsbygget, omtrent midt i videoen, kan hun observeres mutters alene på plassen, men med en ropert i hånda og med et engasjement som overgår selv den ivrigste bompengemotstander. Akkurat hva hun egentlig vil vet jeg ikke, men hun vender stadig tilbake så det har tydeligvis ikke ordnet seg enda.

For min del har jeg mer sympati med damen enn med trommegjengen, uten at jeg helt vet hva noen av dem står for.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar